معرفی دکوراسیون به سبک آرت دکو
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

سبک آرت دکو در اروپا و آمریکا مرسوم بود، به ویژه در دوران طلایی دهه 1920 و 1930. در مقایسه با جنبش مینیمالیستی امروزه، جنبش آرت نوو یا دکو که از طبیعت الهام گرفته شده است یک تضاد فاحش در نظر گرفته می شود. این حرکت فقط به معماری و فضای داخلی محدود نشد. ویژگی برجسته این سبک این بود که عصر صنعتی ماشین‌ها و مدرنیسم را به تصویر می‌کشید، اما در عین حال به عنوان یک رویکرد ظریف و کاربردی در طراحی تلقی می‌شد. هنر دکو برای 40 سال ، از دهه 20 تا اواسط دهه 50 دوام آورد.

جهان پس از آن، ظاهر مستقیم و منظم تر طراحی مدرن ، اسکاندیناوی، اواسط قرن را ترجیح داد. جای تعجب نیست که هنر دکو این روزها شاهد احیای تغییرات کوچک در طراحی داخلی نیست. شما می توانید رگه هایی از هنر دکو را در کارهای طراحی پیشرو در مبلمان قدیمی و تولیدات همانند آنها را مشاهده کنید. آرت دکو شامل نقوش، مواد لوکس و پر سر و صدا و عناصر خاصی است که جلب توجه می کنند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی آرت دکو چیست

 

طراحی داخلی آرت دکو چیست؟

اصطلاح  آرت دکو از فرانسه سرچشمه می گیرد. ترجمه تحت اللفظی آن از فرانسوی به معنای هنر تزئینی است. به طور طبیعی، بیشتر مردم وقتی صحبت از سبک طراحی می شود به طراحی داخلی فکر می کنند، اما هنر دکو دامنه وسیعی دارد. همچنین به معماری، نقاشی و حتی طراحی مد اشاره دارد. هنر دکو ممکن است با چشم غیر حرفه ای آشفته به نظر برسد. اما در واقع قوانین ظریفی دارد که طراحی را دیکته می کند. این ترکیبی بسیار کنجکاو از عناصر سنتی و مدرن است. شکوه، زرق و برق، و دکوراسیون غنی چیزی است که هنر دکو را تعریف می کند. اگر دقت کنید، می بینید که خانه های آرت دکو شبیه خانه ها و آپارتمان های ثروتمندان و افراد مشهور در هالیوود از اوایل دهه 20 است.

تاریخچه و خاستگاه طراحی داخلی آرت دکو

تاریخچه و خاستگاه طراحی داخلی آرت دکو

هنر دکو، مخفف Arts Décoratifs، با رنگ‌های غنی، هندسه جسورانه و جزئیات مشخص می‌شود. این سبک پس از رسیدن به اوج محبوبیت خود در دهه‌های 1920، 30 و 40، همچنان با طرح‌های متقارن در شکل‌های باشکوه، زرق و برق، تجمل و نظم را به ارمغان می‌آورد. پس از جنگ جهانی اول، مردم اروپا و آمریکا خسته شده بودند. ساختمان‌های غیرقابل توصیف و خانه‌های شهری مکرر آنها را به یاد زندگی بی‌رحمانه روزمره می‌انداخت. جنبش هنر دکو به عنوان محصولی از عشق، زیبایی، مجلل و میل انسان به زندگی در تجمل وارد صحنه طراحی شد.

به راحتی می توان این جنبش را در سراسر جهان تا جنگ جهانی دوم دنبال کرد. مردم اولین منظره هنر دکو را در نمایشگاه فرانسه در پاریس مشاهده کردند. شورش گسترده‌ای علیه طرح‌های مزین سنتی که غالب‌تر و نمایش‌پذیرتر بودند، رخ داد. هنر دکو ابتدا در مد شکل گرفت که بر طراحی مبلمان تأثیر گذاشت و منجر به جنبش معماری قابل توجهی شد. جنبش های اجتماعی و معماری دست به دست هم دادند و هنر دکو را به موفقیت قابل توجهی تبدیل کردند. هنر دکو، در اجتماعات سطح بالا، مانند Waldorf Astoria در شهر نیویورک، هنر دکو بخشی از طراحی داخلی و برنامه ریزی فضا شد. این موضوع باعث جذب روشنفکران و هنرمندان شد. آنها نمی توانستند از هیاهوی این روند دست بردارند. هنر دکو: جنبش هنر دکو و ظهور آسمان‌خراش‌هایی مانند ساختمان کرایسلر باعث رشد تجارت شد و ساختارهای تزئینی را تشکیل داد. از این رو، شعار هنر دکو به عنوان "استاد آسمان" شناخته شد. نقطه اصلی هنر دکو استفاده از گذشته برای هموار کردن مسیر آینده از نظر زیبایی شناسی، عملکرد و فرهنگ عمومی بود. این امر به آسمان‌خراش‌هایی که شیک‌تر به نظر می‌رسند اما با عناصر آرت دکو تزئین شده‌اند، تبدیل شده است. به بسیاری از برج ها تاجی داده شد که هدفی جز بلندتر و زیباتر ساختن ساختمان نداشت.

ویژگی های دکوراسیون داخلی آرت دکو

ویژگی های دکوراسیون داخلی آرت دکو

فرم های هندسی و زاویه ای، مواد عجیب و غریب و دکوراسیون خطی از ویژگی های طراحی آرت دکو هستند. و طراحی قوی و جسورانه آرت دکو در هیچ جا مشهود نیست.

مواد خاصی که در طراحی داخلی آرت دکو برجسته هستند:

  • استفاده از عاج، شاخ کرگدن، سر گوزن
  • استفاده از چوب های نادر مانندچوب ماهون، سکویا، بلوط
  • استفاده از چرم و پوست خزندگان از قبیل مار ، تمساح و کوسه
  • فلزات مختلف از جمله آلومینیوم، برنج، فولاد و نقره
  • سنگ های طبیعی از قبیل مرمر، اونیکس، گرانیت، تراورتن
  • سرامیک و کاغذ دیواری های لوکس با طرح های هندسی تکرار شونده
  • دیوارهای گچی و گچبری در سقف
  • شیشه های مات و رنگی و آینه

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

نقوش رایج طراحی داخلی آرت دکو 

نقوش رایج طراحی داخلی آرت دکو 

نقوش از هنر دکو جسورانه، روان و متقارن هستند. آنها همبستگی را از طریق الگوهای هندسی محکم به نمایش می گذارند. این نقوش شامل نسخه‌های تلطیف‌شده از فن‌ها، گل‌ها، الگوهای انتزاعی مانند ورشو و خطوط ناهموار هستند. هنر دکو به پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی که عمدتاً اروپا و آمریکا را از طریق چنین رسانه‌ها یا طرح‌هایی متحول کرد، ادای احترام کرد. برش مستقیم، خطوط هندسی و زاویه ای نماد جسارت و اعتماد به نفس است. ساده ترین راه برای شناسایی مبلمان آرت دکو این است که به دنبال نقوشی مانند الگوهای ورشو، فرم های پلکانی، منحنی های گسترده، الگوهای زیگزاگ، اشکال مثلثی و طرح های حیوانی باشید.

عناصر سبک طراحی داخلی آرت دکو

عناصر سبک طراحی داخلی آرت دکو

اگر شما فردی هستید که دوست دارید عظمت و شکوه را در خانه به نمایش بگذارید، هنر دکو گزینه ای عالی برای شما خواهد بود. احساس بزرگ و براق آن می تواند به راحتی بر هر سبک دیگری تسلط یابد. همچنین تحسین آرت دکو با سبک های مختلف طراحی را آسان تر می کند. برای مثال، اگر چند آینه و قاب شیشه‌ای منحنی را در اتاقی با نجاری‌های قومی و سنتی بگنجانید، آرت دکو شخصیتی به صحنه اضافه می‌کند. دیدگاه بصری کلی می تواند منحصر به فرد و هیجان انگیز باشد. می توانید عناصر ذکر شده زیر را دنبال کرده و آنها را در طراحی خود بگنجانید:

1- رنگ دکوراسیون آرت دکو: رنگ های استفاده شده از نظر بصری جذاب و بسیار پررنگ هستند. آنها اغلب با رنگ های متالیک مانند کروم، نقره ای، طلایی و حتی فولاد ضد زنگ معمولی تکمیل می شوند. در دوره هنر دکو، پرکاربردترین رنگ‌ها از زرد روشن، سبز، قرمز، آبی و صورتی تا مشکی خالص در برخی مواقع متغیر بودند.

برخی از سایه های ملایم تر نیز دارای رنگ هایی مانند کرم و بژ هستند. باید توجه داشته باشید که اگر رنگ‌های خنثی را با چوب جلا داده شده و مبلمان را با یک لایه لاک مخلوط کنید، شاید بتوانید یک اتاق خواب آرت دکو برای خود داشته باشید.

مبلمان دکوراسیون آرت دکو

2- مبلمان دکوراسیون آرت دکو: مانند همه چیز در طراحی داخلی آرت دکو، مبلمان دهه 1920 به شدت منحصر به فرد بود. قطعات در مقیاس بزرگ بودند، بنابراین از دیدن تخته های جانبی با ابهت آبنوس و قطعاتی که واقعاً فضای زمین را اشغال می کنند، تعجب نکنید.

مبلمان منحنی با خطوط صاف نیز رایج است. صندلی‌های راحتی مخملی صورتی در طرح‌های اسکالوپ در کنار ایده‌های طراحی داخلی آرت دکو شما جذاب به نظر می‌رسند. مبلمان چوبی با طراحی آرت دکوی چوبی منبت کاری شده، طراحی‌های هندسی و متقارن کلاسیک و الگوهای کلیدی یونانی نیز از ویژگی‌های ضروری آرت دکو هستند.

3- پارچه ها دکوراسیون آرت دکو: جدا از پوست کوسه و تمساح، طراحی آرت دکو میل زیادی به بافت هایی مانند مخمل و چرم وجود دارد. شما می توانید به طور متناوب رنگ های ثابت یا منسوجاتی را انتخاب کنید که جوهره ای از هندسه در آنها وجود دارد. اگر بتوانید مبلمان را با رنگ های تند و یکدست بپوشانید، می توانید با موفقیت هنر دکو را در خانه خود بازسازی کنید.

دکوراسیون آرت دکو

4- کفپوش دکوراسیون آرت دکو: نقش های شاه ماهی و پارکت روی زمین در هنر دکو آوانگارد محسوب می شوند. اگر از قبل چنین کفپوش هایی دارید که این روزها کاملاً استاندارد است، منبت های ساده از طلا یا برنج می توانند این کار را انجام دهند. نقوش همچنین در طرح های کفپوش با طرح های تخته شطرنج سیاه و سفید یا با توهمات نوری مختلف تکرار می شوند. این الگوها با فرش هایی که طرح های هندسی را به نمایش می گذارند، این کف ها را بیشتر تقویت می کنند.

5- نورپردازی دکوراسیون آرت دکو: وسایل روشنایی در طراحی آرت دکو ضروری هستند. که در گذشته عمدتاً با نقوش هندسی و متقارن آراسته می شدند. چراغ ها اغلب از شیشه و کروم (گاهی اوقات حکاکی یا میناکاری شده) ساخته می شدند. شیشه های رنگی به سبک تیفانی و شیشه های سفید نیز بسیار رایج بودند. پیدا کردن وسایلی که مربوط به آن دوره هستند کار آسانی نیست، با این حال، تعداد زیادی نسخه با کیفیت بالا برای فروش در بازار وجود دارد. با گنجاندن عناصر اصلی آرت دکو شما می توانید به ظاهر ساده و مدرن دوران طراحی آرت دکو برسید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

روش ایجاد سبک طراحی آرت دکو در خانه

7 روش ایجاد سبک طراحی آرت دکو در خانه

ما فهرستی از روش های مختلف را برای تبدیل موفقیت آمیز خانه مدرن شما به یک بهشت تزئینات هنری را گردآوری کرده ایم.

1- بر روی اشکال کارآمد تمرکز کنید

ابتدا باید هر شکل را در فضای خود برجسته و ساده کنید تا دکوراسیون خانه را تحسین کنید. ساده است که دیدگاه بصری خود را به اشکال ساده تقسیم کنید و سپس همه را تسهیل کنید. می‌توانید از مقداری گچ  برای قالب‌گیری شکل‌ها برای مطابقت با تم هنر دکو استفاده کنید. اشکال ساده را می توان با منبت های طلایی یا کرومی تزئین کرد.

2- جلوه های هنر دکو را بیشتر کنید

هنر دکو مملو از هنرهای پر زرق و برق است، از نقاشی های پر انژی و شلوغ گرفته تا مجسمه های بزرگ از زندگی انسان. اگر قصد دارید فضای خود را زیباتر کنید، باید در نظر داشته باشید که یک اثر هنری با فرمت آرت دکو مانند یک میز قهوه خوری پیچیده را به نمایش بگذارید.

اشکال هندسی بگنجانید

3- اشکال هندسی بگنجانید

اگر به فضایی نیاز دارید که شبیه یک شاهکار هنری دکو به نظر برسد، اشکال هندسی ضروری هستند. شکل ها می توانند در نقوش یا حتی الگوهایی مانند کف ورشو یا شاه ماهی باشند. همچنین می توانید مرزهای خاصی را با الگوهای هندسی برجسته کنید.

4- نورپردازی به سبک گلم در دکوراسیون آرت دکو

یک مورد وجود دارد که از زمان فراتر می رود، کمی درخشش می بخشد و به همان اندازه که کاربردی است زیبا نیز است. ما البته در مورد آینه صحبت می کنیم. قرار دادن استراتژیک یک آینه هندسی، انعکاس نور یک لوستر را کامل ایجاد می کند، و انعکاس نور تنها چیزی است که برای درخشش یک فضای مجلل نیاز دارید. و همچنین نورپردازی مصنوعی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی در دکوراسیون سبک گلم محسوب می شود.

عناصر براق را انتخاب کنید

5- عناصر براق را انتخاب کنید

همیشه به دنبال عناصر براق مانند فولاد ضد زنگ، کروم و سایر مواد براق باشید. خاصیت براق و براق بودن آن ها به کل زیبایی دکوراسیون آرت دکو می افزاید.

6- زرق و برق بیش از حد را اضافه کنید

یک آینه، به خصوص طراحی قاب آینه، می تواند به هر فضایی جلوه ظریفی از هنر دکو بدهد. به سراغ یک آینه بزرگ با حاشیه حکاکی هندسی طلایی بروید. آینه می تواند در بزرگتر به نظر رسیدن یک اتاق کاربردی باشد اما در عین حال مکمل دکوراسیون شما باشد.

قطعات آرت دکو را با دیگر عتیقه جات ترکیب کنید

7- قطعات آرت دکو را با دیگر عتیقه جات ترکیب کنید

اگر احساس می کنید کاری که انجام داده اید کافی نیست، می توانید لایه هایی از زرق و برق را بیشتر کنید تا صحنه شما درخشنده باشد و جلب توجه کند. این کار را با اضافه کردن خاتم کاری یا شاید خرید یک لامپ با پایه کرومی انجام دهید. استفاده از پارچه های مخمل نیز به شما کمک می کند فضا را جذاب کنید. 

مطالب مرتبط: 





:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی آرت دکو، تاریخچه طرایح داخلی آرت دکو، طراحی داخلی آرت دکو چیست، ویژگی های دکوراسیون آرت دکو ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: